Twee woorden kunnen samen een nieuw woord opleveren.
Er zijn echter wel schrijfregels voor de tussenklanken bij samengestelde woorden.
Er zijn ook samenstellingen waarbij een extra -s-
moet worden tussengevoegd
Voorbeeld: |
dame + fiets |
damesfiets |
dokter + tas |
dokterstas |
-
Soms komt er een dubbele s.
Dat komt dan omdat het tweede woord begint met een s.
Voorbeeld: |
meisje + stem |
meisjesstem |
dorp + straat |
dorpsstraat |
Twijfel je of je zo'n woord met een dubbele s moet schrijven,
vervang dan het woord met de s door een ander woord.
Maar natuurlijk geen extra s bij zoiets als: |
kruis + spin |
kruisspin |
Sommige woorden lijken op een samenstelling, maar zijn dat eigenlijk niet. Weer andere woorden zijn historisch gezien wel samenstellingen, maar worden niet meer zo herkend. We noemen dat vermeende en versteende samenstellingen. Zij krijgen een tussen -e in plaats van een tussen -en.
Voorbeeld: |
rijst |
rijst + pap |
rijstepap |
rijst kent geen meervoud |
gerst |
gerst + nat |
gerstenat |
tarwe kent geen meervoud |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 3
|
Voorbeeld: |
enkelvoud |
meervoud |
|
|
horloge |
horloge & horloges |
horloge + bandje |
horlogebandje |
asperge |
asperge & asperges |
asperge + soep |
aspergesoep |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 4
|
Voorbeeld: |
enkelvoud |
meervoud |
|
|
hoogte |
hoogten & hoogtes |
hoogte + vrees |
hoogtevrees |
ruimte |
ruimten & ruimtes |
ruimte + vaart |
ruimtevaart |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 5
|
Voorbeeld: |
knarsen
goed |
knars + tanden
goed + nacht |
knarsetanden
goedenacht |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 6
|
Voorbeeld: |
zon
maan
koningin |
zon + straal
maan + schijn
koningin + dag |
zonnestraal
maneschijn
Koninginnedag
|
Voorbeeld: |
Maar wel weer: |
apetrots
beregoed
reuzeleuk |
apenrots
berenvel
reuzenlaars |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 8
|
Voorbeeld: |
Dat is: |
nachtegaal
madelief
deuvekater |
een vogel
een bloem
een zoet brood |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 9
|
Voorbeeld: |
Maar wel weer: |
* |
kinnebak *
ruggespraak |
billenkoek
ruggenwervel |
Wat precies
wel of niet versteend is, is dus een beetje onduidelijk. |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 10
|
-
9. We schrijven altijd -e
als één van de twee delen zijn oorspronkelijke betekenis verloren heeft.
Voorbeeld: |
Betekenis: |
schattebout
koekepeer
papegaai |
Wat is schatte?
Wat is koeke?
Wat is pape? |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 11
|
Voorbeeld: |
Betekenis: |
bonnefooi
hunebed
kazemat |
Wat is bonne?
Wat is hune?
Wat is kaze? |
Groep 6:
|
Groep 7:
|
Groep 8:
Les 12
|
Meer oefenen:
|
Groep 6: |
Groep 7: |
Groep 8:
Les 13 |
|