De thermometer als meetinstrument
Alle scholen willen veiligheid bieden maar veiligheid is geen zekerheid meer.
Huidige scholen zijn vaak meer dan alleen de eigen school. In multifunctionele gebouwen met mensen van andere organisaties komen kinderen
in contact met een veel grotere wereld dan voorheen.
Veel factoren kunnen inwerken op het gevoel van veiligheid en de veiligheidsbeleving van kinderen.
Hoe leerlingen zich op school voelen, hoe zij de veiligheid beleven en zelf veiligheid bieden wordt met deze vragenlijst duidelijker gemaakt.
Over deze Thermometer
De
vragenlijst is gedigitaliseerd zodat je met dit programma
je leerlingen snel en uitgebreid op naam kunt laten vertellen over hoe
zij de veiligheid op en rond school beleven. Er wordt eerst op een vijfpuntschaal gevraagd hoe het staat het gevoel van veiligheid op school.
Daarna wordt concreet gevraagd of de leerling last heeft van verbaal of fysiek geweld, pesten of discriminatie.
Ook de rol van de leerling zelf, de groep en de leerkracht wordt bevraagd
Wanneer alle leerlingen de vragen hebben beantwoord geeft het programma een
totaaloverzicht voor de groep maar wordt er ook op de
individuele leerling ingezoomd. Ook is er een
globaal rapport
dat aan ouders kan worden getoond via het Internet.
Op verzoek van scholen is het mogelijk gemaakt de uitgebreide vragenlijst in drie delen, over drie verschillende momenten (dagen) af te nemen.
Ook kunnen delen van de vragenlijst uitgezet worden.
Elke voorlaatste afname blijft bewaard in het geheugen zodat je tussen afnamemomenten kunt vergelijken.