De pesttest als meetinstrument
Scholen weten tegenwoordig wel dat je er niet alleen bent door het aanpakken van de pestkop maar dat je de hele groep als systeem moet bekijken.
Wie zijn de pesters, wie worden er gepest en wat doet de rest van de groep daarbij?
Het activeren van de 'grijze groep' is minstens zo belangrijk als het begeleiden van gepeste kinderen en hun pestkoppen.
Over deze Pesttest
Met de
vragenlijst kun je leerlingen op naam snel en uitgebreid
iets laten vertellen over hoe zij op dat moment het pesten binnen de groep
en de school beleven. Er wordt eerst gevraagd hoe het staat met het zelf gepest worden op klasniveau en schoolniveau.
Daarna wordt gevraagd of de leerling zich zelf schuldig maakte aan pesten van andere leerlingen en terloops komen ook vragen over thuis en
buiten school voorbij.
Tot slot geeft de leerling antwoord op vragen over de aanpak van pesten op school waarbij ook de rol van de leerkracht aan bod komt.
Wanneer alle leerlingen de vragen hebben beantwoord geeft het programma een
totaaloverzicht voor de groep maar wordt er ook op de individuele
leerling ingezoomd. Ook is er een
globaal rapport
dat aan ouders kan worden getoond via het Internet.
Een paar heftige vragen zijn in deze Pesttest weggelaten, een vraag over digitaal pesten is juist toegevoegd.
Op verzoek van scholen is het mogelijk gemaakt de uitgebreide vragenlijst in drie delen, over drie verschillende momenten (dagen) af te nemen.
Ook kunnen delen van de vragenlijst uitgezet worden.
Elke voorlaatste afname blijft bewaard in het geheugen zodat je tussen afnamemomenten kunt vergelijken.